Æggeallergi - Hvordan undgår du æg i din kost

Hvis du har æggeallergi, betyder det, at du er allergisk overfor æg, uanset hvordan de er tilberedt.

Det gælder altså alt lige fra kogte, bagte, rå og stegte æg. Men det gælder også både økologiske og konventionelle æg, og du kan både være allergisk overfor proteinerne i æggeblommen og æggehviden.

Det er lidt individuelt hvilken del, man er mest allergisk overfor, da dette kan variere. Men hvis du har allergi, er det bedst at undgå alle former for æg.

Findes æggeallergi både hos børn og voksne?

Allergien kan ses både hos babyer, børn og voksne, men i et meget begrænset omfang. Allergi overfor æg er dog klart en af de mere hyppige former for fødevareallergi hos børn. Heldigvis så vokser over halvdelen af alle børn fra det, inden de er fyldt 5-6 år.

Symptomerne kan variere og være alt lige fra kvalme, diarré, allergiske reaktioner på huden eller øjne og næse, der klør eller hæver op.

Hvilke fødevarer skal jeg være opmærksom på?

Hvis du er allergisk overfor æg, så er det vigtigt, at du bruger et par minutter ekstra, når du er ude og handle. Der kan nemlig være utrolig mange fødevarer, som indeholder æg (eller spor af æg). Her vil du kunne se hvad produktet indeholder på pakkens varedeklaration. Vi har beskrevet en række fødevarer nedenfor, hvor du skal være ekstra opmærksom.

Hvad skal jeg kigge efter?

Hvis der er æg i varen, så kan det være beskrevet på deklarationen som æggeblomme, æggehvide, ægprotein eller tøræg. Men de mere kemiske begreber kan hedde Lysozym (E1105) eller Lecithin (E322). Sidstnævnte er et tilsætningsstof, som får fedt og vand til at hænge sammen. Og selvom det både kan være lavet af æg eller soja, er det er altså bedst at undgå det i det hele taget.

Chokolade og is:

Det meste chokolade og is er produceret uden æg. Men begge dele kan købes både med og uden æg i de fleste supermarkeder. Så vær gerne opmærksom på varedeklarationen bag på pakken, inden du køber.

Bagværk og kage:

Utrolig mange færdigkøbte kager og typer af bagværk, indeholder æg. Men heldigvis kan man faktisk lave det meste uden æg i opskriften. Du kan nemlig lave alt lige fra pandekager, kager, muffins og andet bagværk uden at bruge æg overhovedet. Og med få søgninger på nettet kan man hurtigt finde mange opskrifter. Hvis du ønsker at købe det færdigkøbt, så kan du altid spørge om indholdet af æg direkte hos bageren.

Salater og pålæg:

Mange typer af pålægssalater bør undgås, da alle typer som regel indeholder mayonnaise eller remoulade. Her gælder det alle typer af færdiglavede salater fra køledisken som æggesalat, hønsesalat, tunsalat, makrelsalat osv. Her kan dog nemt lave dine egne pålægssalater med vegansk mayonnaise. Og ellers kan du også søge hjælp hos slagteren, som ofte også forhandler produkter helt fri for æg.

Færdigretter:

Med alle former for færdigretter bør man være ekstra opmærksom og tage et grundigt kig bag på varedeklarationen. For her kan der ofte gemme sig spor af æg i alt der indeholder pasta (her gælder det næsten altid frisk pasta), færdigretter der er panerede, og retter der indeholder en form for sovs.

Bouillon:

De små firkantede bouillon-terninger kan også indeholde spor af æg.

Drinks:

Æggelikør laves (som navnet antyder) med æggeblommer, sukker og alkohol. Herudover bør du også undgå en drink som whiskey sour, hvor der er tilsat æggehvider.


Mangler jeg protein, hvis jeg ikke spiser æg?

Eksempler på fødevarer der indeholder meget protein, som du kan spise, hvis du ikke spiser æg

Da proteiner findes i utrolig mange fødevarer, vil det ikke have nogen betydning, hvis du undlader æg i din kost. Altså vil der ikke være nogen konsekvenser ernæringsmæssigt – hverken hos børn og voksne.

Du kan nemlig finde proteiner i en bred vifte af grøntsager, kød, bælgfrugter, nødder og kerner.

Eksempelvis i bælgfrugter og korn, så er nogle af de mest proteinholdige fødevarer linser, kikærter, edamame bønner og quinoa. Men også frø og nødder som hørfrø, peanuts, mandler og chiafrø.

Findes der alternativer til æg?

  1. Vegansk mad: Det er heldigvis muligt, at leve et sundt og næringsrigt liv uden at spise æg overhovedet. Mange veganere lever et 100% plantebaseret liv i dag, uden at spise hverken kød, fisk, æg, smør, mælkeprodukter – eller andet der kommer fra dyr. At det er blevet en nemmere livsstil i dag, skyldes også at der sættes mere og mere fokus på det – og at den veganske livsstil i stigende grad accepteres og respekteres, mere end den gjorde for bare 5 år siden.

    Men det er også blevet langt lettere at spise mad, der ikke indeholder æg (uanset om man er veganer eller ægge-allergier), fordi der i dag er kommet mange gode og næringsrige erstatninger på markedet. Dette gælder både på restauranter, men bestemt også i supermarkederne, som for alvor har fået mange gode færdiglavede alternativer på hylderne.

Planteæg kan bruges I f.eks omeletter, tærter, æggekage og mange andre retter 2. PlanteÆg: PlanteÆg er et af de gode alternativer, som du kan bruge i stedet for hønseæg. Her skal du blot blande pulveret med vand, og derefter får du en konsistens som en pandekagedej. På den måde kan nemt og smagfuldt lave både omelet, æggekage og andre lignende opskrifter, hvor der er brugt æg. En perfekt erstatning til både ægge-allergikere og veganere.

4 gode råd:

Når du går på restaurant:

Uanset om du taler på vegne af dine børn eller dig selv som allergiker, så er det altid en god idé at informere restauranten om allergien, inden du møder op. Det gør det langt nemmere for køkkenet, at kunne forberede sig, hvis de på forhånd ved, hvad I ønsker at spise. Her bør du orientere restauranten om præcist hvad du ikke tåler, og hvad du godt kan spise. Kig evt. på menuen allerede et par dage i forvejen, eller kom gerne selv med konkrete forslag og ønsker til køkkenet.

Når du handler ind:

Hvis allergien er ny, så vil det ofte kræve lidt længere indkøbsture i starten, da du lige skal lære at navigere i hvilke produkter, du tåler eller ej. Det kan være en god idé, at bruge tid på at sætte sig ind i varedeklarationerne fra start. På den måde bliver indkøbsturen meget lettere, når man kender til produkterne og indholdet af dem.

Når du skal rejse:

Det er en god idé at få oversat alle betegnelser på det, som du ikke kan tåle. Gør det både på engelsk og sproget i det land, du rejser til. Så er du bedre forberedt og klar til restaurantbesøg allerede de første dage. Du kan også tage lidt fødevarer med selv i kufferten, så du har til den første tid. Hvis du rejser langt, er det også en god idé at ansøge om særlig kost ombord på flyet, hvilket man kan hos de fleste flyselskaber.

Hvis dit barn har æggeallergi:

Børn kan have sværere ved at forstå forskellen, om hvad de må spise, og hvad deres jævnaldrende må spise. Derfor er det en god idé, at undgå at gøre forskel – men i stedet serverer det tilsvarende. Til fødselsdage bør du informere andre voksne om dit barns allergi. Hvis du på forhånd ved, hvad der skal ske på dagen, så kan du også give en madpakke med, som indeholder det samme, som de andre børn får serveret.

Hvis dit barn går i institution, kan det også være en god idé at give personalet is, kage eller lignende, som kan ligge fast i fryseren. Så kan dit barn også deltage ved uventede fødselsdage eller andre festlige begivenheder, hvor der fx serveres kage eller andet sødt.

Under alle omstændigheder så bør institutionen også informeres om, hvad der sker, hvis dit barn kommer til at spise mad, der indeholder æg – og hvilke symptomer man skal holde øje med. Her skal du altid søge hjælp og rådgivning hos egen læge.

Kilder: Fødevareallergi.dk og sundhed.dk

Vores artikler er skrevet med de bedste hensigter, og med den viden vi selv har, og har kunne finde. Men husk vi ikke er læger, så hvis du f.eks har symptomer på allergi, så anbefaler vi at du søger professionel hjælp.

Har du lyst du lyst til at prøve Planteægget?
Det er økologisk, plantebaseret, og lavet af naturlige ingredienser.
Prøv det nu →